söndag 10 januari 2010

Bloggar

Att ha en vän att prata med som är i samma situation, det vill säga ofrivillig barnlöshet tror jag betyder mycket. Men alla har ju inte förmånen att ha vänner som är i samma situation eller i alla fall inte vad man vet om. Eftersom vi är många som inte har någon vän i samma situation att prata med tror jag att alla bloggar gör ett stort viktigt jobb. Jag kan känna att jag får nya krafter av att läsa andra bloggar om ofrivillig barnlöshet och adoption. Visst blir man ledsen när man läser om behandlingar som inte lyckats eller missfall. Men det vägs upp av glädjen man känner när någon lyckas. Jag hoppas även att alla bloggar som faktiskt finns om ofrivillig barnlöshet och adoption ska kunna få vara till glädje och lärdom för alla dom som inte lider av ofrivillig barnlsöhet.

3 kommentarer:

Fru H sa...

Hej!
Är ny i bloggvärlden men kände precis som du skriver att jag behöver få perspektiv genom kontakt med andra i samma situation. En blogg vore perfekt tänkte jag och sedan hittar jag att det finns massa bloggar där vi är i samma sits. Både tragiskt (för att det finns så många som försöker men utan resultat) och skönt för att det finns nån som förstår... Jag försöker skriva av mig hur det känns för mig och läsa hur det går för er andra. Många kramar
fru H (se min blogg: http://gravidkampen.blogspot.com

Timea sa...

Jag håller med dig! Det är så viktigt med kompisar som förstår en och med bloggvänner som vet precis vad man skriver om.
Jag har två väninnor, den ena haft 2 ivf och nu är hon gravid, den andra har försökt att bli gravid i 2 år nu, men fortfarande har inte lyckats. Personligen med dem kan jag prata mest om problemet, för att de upplever samma känslor, förtvivlan, glädje, hopp som jag gör.
Att blogga, få kommentarer av er, läsa andras bloggar hjälper också väldigt mycket, jag är glad för att ni finns. Jag är fortfarande överraskad att hur många vi egentligen är, och trots detta är det fortfarande så tyst om barnlöshet utanför bloggvärlden.

MDB sa...

Bra skrivet! Bloggarna jag följer har haft jättestor betydelse för mig, både som information inför ivf, men framför allt det stöd jag upplever av bloggerskorna. Jag har ingen vän som genomgått ivf, och endast en vän som det dröjt för att bli gravid, så det har varit svårt för mig att få det stödet irl.