tisdag 25 oktober 2011

Kvällsrutiner

När vi är hemma har vi tydliga kvällsrutiner och Miraklet somnar runt åtta varje kväll. Hur lätt eller svårt det är att få henne att somna går i perioder och hur pass trött hon är. Just nu är vi inne i en period när det skriks lite innan hon tröttat ut sig själv. Envisast vinner och än så länge är det inte Miraklet ;)

När man är borta på kvällen blir rutinerna genast rubbade och hon somnar ofta senare. Här om kvällen när vi var borta somnade hon strax efter nio när vi åkte hem i bilen. Sen vaknade hon i trapphuset på väg upp till lägenheten och hade jättesvårt att somna om i sin säng.

Vi har inte riktigt kommit på hur man ska få till det bra. Ska man söva vid vanlig tid även när man är borta och riskera att hon vaknar när man ska hem? Ska man söva senare när man kommer hem eller ska man vara tråkig och vara hemma så Miraklet får sova som vanligt? Det sista låter ju inget vidare ;)

11 kommentarer:

SusyQ sa...

Tror alla barn är olika så man får nog prova sig fram..
Men det som funkade för oss eller snarare för vår familj har varit att tidigt vänja dottern vid att sova i olika miljöer. Vi har alltså lagt henne vid hyfsat samma tid oavsett var vi har varit. Har gjort att hon känner sig lugn och trygg nästan var som helst och med vem som helst (av familj och närmaste vännerna ;)). Minns några gånger när vi var på fest och hon till och med somnade i vagnen med hörselskydd..

Sanna sa...

SV: Hon blev rikigt glad faktiskt. Mer presenter har de blivit också, i och med att hon fyllde 4 år den 19 oktober.

Kram Sanna

Sofia sa...

Tror på att "vänja" dom vid att somna i olika miljöer.Samma rutiner och sovtid som när man är hemma.Tror man gör hela familjen en stor tjänst i längden då,eftersom man inte blir jätte "hemmabunden".

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vad skönt med rutiner! Kan du inte skriva lite om hur de rutinerna ser ut. Vi har fortfarande inte fått styr på det där, trots att E äver över 8 månader... :-(

Sara, mamma till tre små troll sa...

Sv: Visst är dom, riktigt bra uppfinning :)

Carina sa...

Elmer är likadan. Han tycker om rutiner och det har blivit till och med så att man drar sig för att vara länge hos folk när man vet att han vill ha det lugnt vid åtta, för att somna vid 20:30-21:00.
Jag har en pyjamas i skötväskan som jag tar på han om vi är borta och söver han där. När vi kommer hem, om han vaknar, ammar jag direkt och då somnar han om. I bästa fall. :)

Gunilla sa...

Skulle du vilja skriva om hur er kvällsritual ser ut? Det är dags för oss att börja med det här hemma. Tack på förhand!
Mvh Gunilla

http://hannaskrypin.se sa...

Håller med Susy Q. :-) Att stanna hemma är ju inget alternativ. Tråkigt som sagt.

Anonym sa...

Vi har också länge haft en kvällsrutin till min dotter som nu är 8 månader! Hon är alltid jättetrött vid 18.30-19 tiden så då är det natt för henne... Men vi har aldrig åkt någonstans på kvällen sen hon föddes, och det tror jag va dumt för hon kan aldrig somna hos någon annan nu, inte på dagen heller. Så det blir alltid sova i vagnen om vi åker bort över dagen

Tea sa...

Svar till SusyQ:
Jag tror inte heller att det finns något recept för alla barn. Som du säger så får man pröva sig fram.

Jag hoppas att Miraklet ska kunna somna i olika miljöer. Än så länge spelar det ju inte så stor roll eftersom det bara är att sova mer dagen efter om det blir lite knasigt. Men när Miraklet blir större vill jag inte att hon ska vara gnällig och trött på dagis/skolan för att vi varit ute med henne på en vardag. Därför tänkte jag är bra att skapa rutiner redan nu. Hon verkar ju uppenbarligen mottaglig för rutiner fast hon är så lite ännu.

Svar till Sofia:
Jag hoppas att hon kommer kunna somna i olika miljöer, Än så länge har vi inte riktigt tagit tag i det där att det är viktigt att hon somnar när vi är borta. Men i längden tjänar vi nog på att gå iväg till ett lugnare rum några minuter (brukar högst ta 15 minuter innan hon somnat) så hon får somna i vanlig tid.

Svar till Jenny;
Självklart kan jag skriva lite mer om våra kvällsrutiner. Det kommer ett inlägg om det när jag fått ner några rader.

Svar till Carina:
Vi brukar vara borta en vardag i veckan hos kompisar i kyrkan mellan 19 och 21. Miraklet brukar ha pyjamas på sig när vi åker dit eller så har vi med oss. Det är ju så pass kort tid att det känns nästan lite taskigt att söva henne borta när hon kommer vakna när vi krånglar i henne i babyskyddet och åker hem. Men i längden tjänar vi nog på att hon somnar i vanlig tid. Jag vill inte i framtiden ha en dotter som är gnällig och trött dagen efter för att vi tagit ut henne på en vardag när hon ska till dagis/skola dagen efter.

Svar till Gunilla:
Det kommer ett inlägg om våra kvällsrutiner så fort jag fått tid att skriva inlägget.

Svar till Hannafialotta:
Nej att stanna hemma känns ju inte kul.

Svar till anonym:
Att somna i vagnen tror jag kan vara jättebra när man är borta eftersom det är något de känner igen och känner sig trygga med.

Hanna sa...

Vi har från start försökt vänja Astrid att kunna somna hemma i sängen, i vagnen både ute och inne och "borta" hos vänner och bekanta. Nu går det utan problem, och om hon vaknar då vi sätter oss i bilen och ska åka hem så somnar hon lika snabbt igen. Sedan då vi kommit hem går vi upp och klär av henne i hennes sovrum och lägger ner henne i sängen, och då somnar hon om på en gång.

Tror att det är en vanesak att de ska kunna somna på olika ställen,m men givetvis är det ju olika från barn till barn :)

Sv: Ja, vi gillar tältet skarpt, och det gör Astrid och alla besökande kompisar också :)

Man kan väl lugnt säga att vi ser avslappnade ut i varandras närvaro? ;)