tisdag 6 december 2011

Halvårskontroll

I eftermiddag har vi varit på halvårsbesikning på BVC. Miraklet imponerade redan när vi blev uppropade i väntrummet eftersom hon satt så stadigt och fint i soffan bredvid mig ;)

Precis som mannen och jag misstänkte så hade hon tappat lite på sin viktkurva. Hon väger nu 8550 gram och ligger fortfarande över normalkurvan. Enligt sköterskan är det vanligt att barn tappar lite i vikt vid den här åldern.  Längden mättes till 68 cm.

Läkaren kollade hjärta, lunger, ryggrad, ögon, hals, höfter, leder och säkert lite till. Allt utan anmärkning. Dessutom kollade de att hon kunde vända på sig, sitta, dra sig upp med hjälp, fokusera, ta en leksak från ena handen till en annan, följa ett föremål som tappats på golvet, jollra och några fler saker. Inga problem här heller.

Jag frågade lite om henne problem med hårdmage. Jag blev som väntat rekommenderad att fortsätta testa olika frukter men att det var ok att ge henne Loktulos som vi fått utskrivet om det behövs.

3 kommentarer:

Anna sa...

Duktiga tjejen!

Hanna sa...

Stora tjejen :) Vi har aldrig fått göra några som helst kontroller över motorik och dyl på bvc, alltid bara vikt, längd och huvudomfång, samt läkarkontrollerna. Konstigt hur det kan vara mellan olika ställen :) Tycker att det hade varit skönt att kolla av lite emellanåt vad de "ska" kunna :)

Sv: Ja, visst är dom fina! Blev så himla glad, så snällt av dem :)

Du + jag och framtiden sa...

Finfint kontrollresultat! =)