fredag 13 januari 2012

Petig med mat

I början åt Miraket allt. Nu har hon börjat bli lite petig när det gäller den varma mat. Hemlagad mat är tvärstop och jag kan ju ärligt säga att jag för tillfället inte försöker så mycket... Inte kul att stå och laga sånt som möts av en stängd mun. Burkmat har funkat bra och Miraklet har ätit det som serverats för det mesta tills nu. Nu verkar det bara vara lasagne som gäller. Kusinen var likadan. Han åt länge lasagne varje dag. Serverar man något annat så tvärvägrar hon äta och lyckas man få in något i munnen så får hon kväljningar.

Svårt att veta hur mycket man ska hålla på att försöka. Jag vill inte att hon ska vara petig när det gäller mat men hon är ju fortfarande så liten att det viktigaste känns som att få i henne mat. Och vi har märkt att hon sover sämre om hon inte äter tillräckligt under dagen. Jag tror (hoppas) att det är en fas som snart går över. Jag vill ju inte stå och göra speciell mat till henne när hon blir större.

10 kommentarer:

Mette sa...

Sådana problem hade även jag med äldsta sonen, när han var liten.
Han åt bara dillkött med potatis (Sempers burkmat)
Jag pratade med sköterskan på Bvc ang det och hon tyckte jag skulle låta honom äta det han ville. Sagt och gjort, sonen åt endast dillkött och potatis varje dag i 2 månader, sen tröttnade han på det.

Hör med Bvc, om du inte redan har gjort det. :)

Kramar

Tea sa...

Svar til Mette:
Samma råd fick syster för kusinen så jag har inte pratat med BVC. Men fortsätter det så kanske jag ringer.

Hur mycket testade du annan mat under tiden? Eller körde du bara på samma mat tills han inte ville ha?

Anonym sa...

Hej! Min tjej var likadan, endast lasange som dög. Så hon åt det två gånger om dan i flera månader. Det var bara att gilla läget, tyvärr har hon fortsatt vara petig men det är nog olika från barn till barn. Vi försökte med nåt annat nån gång ibland men det blev ju bara så att vi fick kasta.
/ Sofia

Lilla jag sa...

Nämen stackars liten. Inte gott att äta när man får kväljningar ju! Jag förstår henne, jag känner likadant för viss mat just nu ;-) (Fast jag är inte så enkelspårig att jag bara äter lasagne.)
Svårt att veta hur man ska göra! Man vill ju att de ska bli mätta :-/ Jag skulle nog köra på lasagnen som hon äter. Det kanske vänder snart? Jag hade en period när jag gick i lågstadiet då jag åt korv. Bara korv. Min mamma gjorde ingen stor grej av det utan jag fick korv. Korv och beasås... Det gick ju över så småningom :-) Kanske inte går att jämföra med en sån liten som miraklet. Men så länge hon äter NÅNTING är det ju bra!
Kram

Nina sa...

Hon verkar vara en bestämd liten tjej lilla Miraklet hihi :)

Tack för din kommentar! Kram

Mette sa...

Sv. Jag gav sonen gröt på morgonen, till lunch och middag gav jag honom dillkött och till kvällsmål gav jag honom också gröt. (han ratade även välling) Så höll jag på i flera månader.
Tyvärr så är han fortfarande petig i maten, men det där är så olika.

Tea sa...

Svar till sofia:
Man undrar ju vad som är i just den där lasangen ;)

Det är verkligen tråkigt att behöva slänga.

Svar till Lilla jag:
Jo så länge hon äter får man vara glad för det.

Svar till Nina:
Jodå den här tjejen vet vad hon vill :)

Sara sa...

Så jobbigt då hon inte vill äta allt. Det verkar vara många barn som har såna perioder och jag tror tyvärr inte att man kan göra annat än att låta det gå över. Ge det miraklet vill äta, tids nog vill hon nog ha nåt annat än lassange ;-)

avlängtan sa...

Jag hade nog låtit henne äta lasagne och försökt med något annat varannan dag kanske. Alltså bara ett par skedar av något annat innan lasagnen. Om du köper en annan burkmat och fryser in i kuber kan du ju testa två kuber om dagen, om du vill vara ekonomisk tänker jag eftersom de bara håller 24-48h öppnade :-)
Hoppas det vänder. Ha en trevlig helg!

Hanna sa...

Astrid har också varit periodare på mat emellanåt. Lasagne och olika pastarätter har varit solklara favoriter mellan varven. Vi har alltid låtit henne äta det hon gillar, men då och då har vi provat att erbjuda något annat. Efter ett tag har det gått över och då har hon ätit allt med god aptit igen. Kanske kan det höra ihop med några faser?