fredag 12 mars 2010

Föräldrarutbildning

Känns som många tycker att det är orättvist att adoptivföräldrar måste gå en föräldarutbildning innan de kan bli föräldrar. Människor som får biologiskabarn behöver ju inte gå någon sådan kurs och bli synade för att bli godkända. Jag tycker att det ska bli kul och intressant. Jag tror att man lära sig jättemycket. Dessutom har jag hört från andra att man får bra kontakter med andra par som också tänker adoptera. Men visst känns det lite segt att betala 1400kr x 2 för kursen. Tydligen kommer upplägget från Danmark och Holland där man haft föräldrarutbildning i flera år.

När mannen ringde till familjerätten sa de att vi skulle få komma på ett första samtal om 4 veckor. Det har gått 2 och en halv veckor nu och vi har inte fått någon tid än. Jag tror inte att det blir aktuellt med föräldrarutbildning innan hösten varken från vår eller kommunens sida. Men det skulle vara kul att få komma på första samtalet och få höra lite hur det fungerar med allt just i vår kommun.

2 kommentarer:

Timea sa...

Jag tycker faktiskt att vissa föräldrar som får barn på ett "vanligt" sätt skulle också behöva gå på föräldrautbildning.

Pi sa...

Jag tycker att det sammantaget var mycket bra att gå utbildningen. Man kan dock bli lite nedslagen av den, för det blir ju ett visst fokus på särskilda behov och problem. Bäst var att få diskutera med andra par hur de tänkte och kände.

Vi är fyra par som fortsatt träffas efter vi gick utbildningen hösten 2007, och nu konstaterade vi på sista träffen vi hade att nu är det mer för att vi är vänner vi träffas än att vi är barnlösa. Känns kanon!

Ett av paren har en biologisk dotter sedan tidigare och de sa att ALLA föräldrar borde gå en liknande utbildning som denna. Det hade de själva behövt när de skulle få sin dotter, istället för bara prat om förlossning.

Hoppas ni får komma igång med utbildningen snart och att ni får träffa en utredare för första samtal. Man kan behöva lite tid på sig själv för att bearbeta det här med adoption. För mig var det väldigt jobbigt under utbildningen och jag grät hemma flera gånger efteråt för att jag tyckte det var så jobbigt med allt som kan hända med ett adopterat barn och allt man måste utsättas för i utredningen och att det var så orättvist att just vi ska behöva gå igenom detta.

Nu tänker jag mycket sällan på det viset och har helt förlikat mig med att det är adoption som är vårt sätt att få barn. Nu tycker jag tvärtom att det är märkligt med de som får biologiskt barn, hur kan det lyckas när det är så mycket som ska klaffa och så mycket som kan gå fel - obegripligt...