torsdag 11 mars 2010

Planen

Nu har vi äntligen bestämt oss för hur vi ska göra. Vi har velat fram och tillbaka om vilket som är bäst. Igår ringde mannen till RMC eftersom jag jobbade och pratade med dom igen. Tydligen stod det klart och tydligt i journalen att läkaren rekommenderade Pergotime en gång till innan IVF. Sköterskan sa att vi kunde gå emot läkarens rekommendation och sätta igång i alla fall. Det fanns plats denna månaden. Men att jag var tvungen att ringa för att bekräfta och få instruktioner.

Mannen tyckte att vi skulle köra på IVF men jag kände mig orolig hela kvällen. Tycker inte om att gå emot läkarens rekommendationer. Så idag på morgonen pratade vi om det igen och kom fram till att vi kör med Pergotime en gång till. Jag ringde till RMC och frågade lite om Pergotime innan jag sa att vi väntar med IVF.

Jag frågade:
Varför jag får Pergotime trots att jag har en normal ägglossning?
Pergotime hjälper till och förstärker ägglossningen.

Varför får man inte äta Pergotime flera månader i rad hos RMC som hos andra kliniker?
RMC har provat båda varianterna och tycker kroppen behöver en månads vila mellan för att återställa sig. Risken är för stor att för många blåsor bildas och då måste behandlingen istället avbrytas om man äter Pergotime flera månader i rad.

Varför gjorde vi insemination i samband med förra kuren med Pergotime men inte denna gången?
Ni har blivit spontant gravida och mannens prover ser bra ut så insemination behövs inte denna gången.

Planen ser ut så här:
Vid nästa mens ringer jag RMC igen och vi sätter igång med Pergotime. Om det inte lyckas blir det efter en månads vila ny kur med Pergotime (om vi hinner innan RMC har stängt för semester). Sen blir det en lång sommar utan behandlingar. Och om inget mirakel sker så drar vi igång med IVF så fort de öppnar efter sommaren.

7 kommentarer:

Pi sa...

Så skönt att ni har bestämt er! Bara att faktiskt ha en plan känns alltid mycket bättre! Jag kan fråga min gravida vän om hon gjorde något mer än bara åt Pergotime. Fast, hon hade ju andra problem än ni (som man egentligen inte hittat något fel på, eller hur?).

Tea sa...

Svar till Pi:
Ja, det är skönt att kommit till ett beslut. Skulle vara jätte snällt om du kollade med din vän om hon gjorde någonting annat än bara åt Pergotime. Men som sagt det kanske är olika beroende på var problemet ligger. Hos oss har de ju inte hittat någonting som är fel.

Sara sa...

Så skönt att ni har tagit ett beslut, innan man gör det funderar man mycket fram och tillbaka.

Mamman med den tomma famnen sa...

Skönt att ni bestämt er för hur ni vill göra.

Marina sa...

Vad skönt för er att ni äntligen har en plan. Jag tror & hoppas att du är gravid i slutet av 2010! Håller tummar och tår för er!!!

Lycka till=)

Anna sa...

Så härligt att ni har bestämmt er! Då håller jag tummarna för er!
Ha en underbar helg
Kram

MDB sa...

Vad skönt att ha bestämt er för en plan. Hoppas att pergotime funkar för er. kram.