tisdag 27 juli 2010

Suprecur, min nässpray

Nässprayen jag använder under denna IVF-handling är Suprecur. Att sätta ihop nässprayen var ett litet pyssel men vi fixade det slut :)
Suprecur används för nedreglering inför IVF-behandling och hämma aktiviteten i hypofysen så att äggstockarna hamnar i viloläge. Detta görs genom att östrogen nivån i blodet sjunker med hjälp av sprayen. Detta kan leda till en del biverkningar. De vanligaste biverkningarna är är svettningar, torra slemhinnor, trötthet, huvudvärk och humörförändringar. Här kan du läsa om ytterligare biverkningar, listan är lång.

Min dosering är, en spray i vardera näsborre 3 gånger per dygn. Det är viktigt med fasta tider och får inte skilja mer än max 10 till 15 minuter. Jag sprayar klockan 06:00; 14:00 och 22:00. Lite jobbigt för mig som kräver mer än 8 timmars sömn. Men nu är det bara 2 dagar kvar och sen semester. Då kan jag gå och lägga mig en stund efter första sprayningen...

Information från FASS.se och informationsblad om suprecur.

8 kommentarer:

Lilla M sa...

Ett tips är att ställa sprayen på nattygsbordet bredvid sängen, så slipper man gå upp och spray, så är det bara att lägga ner huvudet och somna om igen. Det gjorde jag och på slutet gjorde man det helt på rutin varje morgon nästan utan att vara medveten om det. Det första dagarna tror jag att jag gick till badrummet och sprayade och hade då svårt att somna om, tills jag kom på att det ju bara ha den bredvid sängen och sen somna om igen.

Längtan sa...

Vad spännande att du är igång!! Hur länge ska du använda nässprayen? Vi kanske kommer vara lika i fas sen för jag börjar direkt med sprutor om ca tre veckor.

Anonym sa...

Lilla M: Så gjorde jag i vintras när jag spraya men nu på sommaren är det för varmt att ha den i rummet, den får inte bli varmare än 24grader!:)

Tea: Grattis till spraystarten:) Det kommer gå jättebra ska du se! Jag har 07,15,23 :) ska till RMC på måndag för att se om jag e nedreglerad!
Ha det bra Kram Nina

Tea sa...

Svar till Lilla M:
Tack för tipset. Tanken har redan slagit mig men än så länge har jag gått upp vid första sprayningen eftersom jag jobbar. Det får bli på semestern.

Svar till Längtan:
Jag vet inte riktigt när det är dags att börja med sprutorna. Ska på första kollen för att se att jag är tillräckligt nedreglerad nästa måndag, som det ser ut nu iaf. Jag fick den tiden innan kliniken stängde för semester. Sen blev det några dagar förskjutet med mensen så vi får se vad de säger.

Svar till Nina:
Lycka till på måndag! Har du också använt Suprecur?

Anonym sa...

Hej Tea! Tack snälla, e lite nervös förra gången var jag tvungen att spruta en vecka extra:( Japp har använt Suprecur 2 gånger förra gången feb och nu och förhoppningsvis är det sista gången!Lycka till själv! Kram Nina

... sa...

ja usch den där jävla sprayen , jag sprayade med synarela och höll på att spy varje gång. Hoppas den du använder känns bättre då den rinner ner i halsen. Håller tummen för er!!!

Anonym sa...

Hej,jag är helt ny här. Börjar med spray Suprecur om en vecka, ja 14 dec. Känns jobbigt att behöva vänta i 3 månader innan sprayandet ska övergå i sprutor för att sen kanske blir gravid. Naturligtvis är det värt det om det fungerar. Läste att ni börjat föräldrarutbildning för adoption. Har ni genomgått en provrörsbefruktning eller fler och inte lyckats?

Tea sa...

Svar till Anonym:
Ska du spraya i 3 månader?

Vi har genomgått en IVF som resulterade i graviditeten.