fredag 27 augusti 2010

Äggplock

Det känns så skönt att ha gjort äggplocket!

Vi kom till RMC klockan 7:20 och hade tid klockan 7:30. Receptionen öppnade klockan 7:30 så det blev lite vänta innan vi kom in. Vi fick börja med att lämna in mannens spermaprov och intyga med legitimation (två gånger) att vi var vi. Sen blev visade till ett bås där jag fick byta om till de snygga sjukhuskläderna. Man känner sig sjuk av att bara ta på sig sjukhuskläderna =) Med nål i armen, patientband och sea band (ska lindra illamående) runt handlederna blev det en timmes väntan. Jag känd mig lugn och samlad och behövde ingen lugnande medicin.

Läkaren kom och förklarade hur det hela skulle gå till och 20 minuter senare var det dags. Mannen fick en skyddsrock, mössa och blå skoskydd på fötterna. Väl inne operationsrummet blev jag tvättad och sen inpackad i operationsdukar. Tillsammans med ultraljudsstaven föres en lång nål in. Det kändes precis som ett vanligt VUL förutom när nålen gick igen om väggen. Det var inte skönt direkt! Med hjälp av nålen sögs sen vätskan ut från varje äggblåsa och med vätskan följde då de eventuella äggen med. Lab. fick rören omgående och vi fick veta att de hittat det första ägget innan ens alla äggblåsor var tömda.

22 äggblåsor tömdes på vätska och vi fick senare veta att man fått ut 11 ägg. 11 ägg ligger runt genomsnittet enligt sjuksköterskan. Vi fick komma tillbaka till vårt bås och efter en kvart kunde jag börja få i mig lite frukost. Två timmar senare fick vi gå hem.

På måndag ska vi förhoppningsvis tillbaka för återförande. Hoppas att äggen blir befruktade nu och delar sig fint! Inga samtal från RMC tack!

14 kommentarer:

Jeane Quidote sa...

Å så skönt att det gick bra. Nu är steg ett avklarat (eller steg hundra är det ju egentligen men...). Väntar med spänning på nästa steg. Kommer att gå bra tror jag.
Kram

ettvanligtliv sa...

Härligt att det är gjort och att det gick så bra! :) Lycklig för er skull. Kram!

M sa...

Åh så spännande!! Vad skönt att det gick så bra för dig!!

Jag vill jag kan... sa...

Herregud vad jag håller mina tummar! Lyfter en skål i rosa bubbel för er ikväll...!

MDB sa...

Vad bra att allt gått bra, och vilket fint resultat. Håller tummarna för att det finns ett riktigt guldägg bland de där elva. Kram!

Åsa sa...

Det var ju ett kanonbra resultat! Håller vi tummarna för guldägget och på måndag är det dags att bli med embryo! :-)

Jessica sa...

Håller tummarna att allt ska gå bra! Äggplocket tyckte jag inte alls om, tyckte det gjorde väldigt ont, även om jag fick morfin...

TeachMom sa...

Ännu ett steg framåt. Jag håller tummarna för fullt! :-) Försök att ha en lugn & skön helg nu.

Jenny sa...

Tack så mycket!!

Pi sa...

Oj, så sterilt har vi aldrig upplevt att det varit. Visserligen sjukhuskläder och en liten rock på mannen på sin höjd. Men några operationsdukar har jag aldrig varit med om. En varm handduk på magen brukar jag få däremot. Är 11 ett slags medel? När jag fått ut ungefär så många så har det låtit på kliniken som ett verkligt bra antal.

Grattis till att allt gick bra, tummar hålls inför måndag!

Linda Bebislängtan sa...

Har hållt tummarna för att det har varit party i skålarna inatt =) Hur mår du nu så här efteråt?
Kram Linda

Tea sa...

Tack allesammans!

Svar till Pi:
De har tydligen tagit nya beslut om hygienreglerna på vår klink. Enligt sjuksköterskan skulle 11 ligga runt medel. Själv tycker jag att det borde vara över medel men vad vet jag. Spelar egentligen ingen roll bara vi får någonting tillbaka på måndag. Jag är nöjd i alla fall.

Svar till Linda Bebislängtan:
Precis vad mannen och jag sa till varandra innan vi somnade igår=) Jag mår bra. Lite molande verk i magen men inte så farligt. De sa på kliniken att jag antagligen skulle behöva ta några panodil men det har jag inte behövt än.

Mamman med den tomma famnen sa...

Vad skönt att du slapp ha ont. Här behöver man inte byta om till sjukhuskläder. Mannen får en grön rock, mössa och skoskydd, men jag fick ha mina egna kläder. Inget patientband och igår fick vi eget rum, annars delar man med ett annat par. Trodde inte att det skiljde sig så mycket mellan klinikerna. Håller tummarna för att ni får tillbaka ett toppenembryo på måndag.

Lisa sa...

Grattis till lyckat ÄP!! Haller tummarna för fin befruktning.

Kram Lisa