måndag 30 augusti 2010

DET - Double Embryo Transfer

Klockan 13:00 satt vi i väntrummet hos RMC igen. Efter en stunds väntan blev vi uppropade och fick träffa läkaren. Läkaren behövde logga in i datorn för att veta hur det gått med våra 11 ägg. Datorn ville inte riktigt samarbeta. Mannen satt och bet på naglarna och jag satt och rullade på mina ringar och kunde inte sitta stilla med benen. Efter 10 minuter gick det att få fram vår journal. Vi skulle få tillbaka två embryon!

4 st ägg hade befruktats. Normalt befruktas hälften av äggen enligt läkaren vilket skulle göra att vi låg under normalt. Varför fler inte befruktats och vad man kan göra åt saken om det skulle bli en nästa gång visst inte läkaren.

Äggen som blivit befruktade var inte tipp-topp. Tydligen brukar man ge varje embryon en siffra i kvalité. 1 och 2 är jätte bra och då sätts bara ett embryo tillbaka. Vi hade ett embryon med siffra 3 och det var 7-celligt och ett embryon hade siffra 4 och det var minst 5-cellig. Siffrorna har inget med om det föds ett välskapt barn eller ej.

Vi fick även idag byta om till snygga sjukhuskläder. Själva proceduren tog bara 10 minuter. Ultraljud genom buken vägledde och en kateter förde in embryonen. 10 minuter senare fick vi gå hem. Vi valde att ligga kvar en halv timme för att ta Progesteron.

13 kommentarer:

Timea sa...

Gjorde de ICSI när de befruktade äggen?

Lila sa...

Oh, GRATTIS till de båda två. Nu är ni ju gravida till det omvända (inte) kan/ska ske, håller tummarna att dem nu gror in sig ordentligt!!

Såg att meningen jag skrev kanske är svår att fatta, men jag hoppas du förstår min poäng:)
Kramis Lila

Nenne sa...

Åh vad skönt att ni fick 2 då så att oddsen blev bra mkt bättre! Kram

ettvanligtliv sa...

Vad roligt!! :) Nu går det vägen!
Kram :D

R sa...

Håller alla tummat och tår att det går hela vägen!

http://dujagochframtiden.blogspot.com/ sa...

Åh så skoj!! Nu är det er tur!!!!

Anna sa...

Grattis! Åhhh vad jag hoppas!!!!
Massa kramar

Tea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tea sa...

Tack, tack!

Svar till tonci:
De gjorde vanlig IVF.

Längtan sa...

Nu hoppas vi på att de sätter sig fast ordentligt!!

Hedda sa...

Lycka till!! :)

MDB sa...

Grattis till ruvningen! Och gällande det där med sifforna så går det nog bra ändå, själv blev jag ju gravid med ett "sämre" embryo än det jag fick missfall med. Och ni har ju dessutom två stycken. Håller tummarna!

Lisa sa...

Grattis till ruvningen!! Lycka till nu :)