torsdag 11 februari 2010

Föra vidare infertilitet

Har precis läst en artikel om att barn som kommer till med IVF hjälp kan ha svårare att få barn. Studien menar att pojkarna ärver infertilitet från sina pappor. Men det är svårt att veta säkert eftersom denna gruppen fortfarande är barn. Slutsatserna har man gjort genom att mäta fingerlängden vilket då skulle säga någonting om spermieproduktionen.

Om man kan ärva allergier, hårfärg och sjukdomar. Varför skulle det då vara konstigt att man ärver infertilitet? Det kan ju inte vara själva IVF-behandlingen utan anlagen som påverkar vad man ärver från sina föräldrar.

5 kommentarer:

Joanna sa...

Jag förstår verkligen inte alls varför ivf-barn skulle vara annorlunda än vanliga barn. Vanliga barn har ju också alla sina gener från sina föräldrar. Mycket konstigt...

Candra sa...

Instämmer, man ska inte tro på allt som forskarna kommer fram till. Ibland verkar det som att dem bara testar onödiga saker för att dem inte har något annat att göra.

Anonym sa...

Jag tror min make har ärvt lite infertilitet av sin pappa. Det tog 5 år innan hans föräldrar fick barn! Och det var ett mirakel skulle man nog kunna säga. Så jag hoppas innerligt att Gud gör samma mirkael med oss. Kram

Pi sa...

Jo, jag kan nog tro lite på det där ändå. Har faktiskt tänkt på det ofta. På min pappas sida finns åtminstone tre par, där kvinnan är närstående släktningar till oss, som haft problem med att få barn. Så vem vet...

Veronique sa...

Vilken himla fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid :)