måndag 8 mars 2010

Förvirrad

Har precis varit på RMC. Känner mig mer förvirrad än innan om vilken väg vi ska välja. Läkaren började med att säga att det inte var fel att göra några försök med pergotime innan vi hoppar på IVF eftersom vi blivit spontant gravida efter att vi ställt oss i kö för IVF. Men å andra sidan är det helt ok att börja med IVF om vi vill det. Jag blev alldeles förvirrad och kände att jag höll på att börja grina. Jag ville ha klara svar att så HÄR gör vi. Läkaren märkte på oss (läs mig) att vi inte visst vad vi skulle välja. Hon informerade om IVF och vi fick en mapp att läsa igenom. Om vi bestämmer oss för IVF ska vi ringa de närmsta dagarna och se om det går att komma igång denna månaden. Antagligen är det fullt och då kommer vi igång nästa månad. Väljer vi pergotime ska vi ringa vid nästa mens.

Räknade lite snabbt och vi hinner inte både pergotime och IVF innan sommaren eftersom de vill att man har en vanlig mens mellan. Kanske att vi hinner två kurer med pergotime innan sommaren, om vi har tur. Som sagt vet inte hur vi ska välja. Blir till att läsa informationen och be ikväll om vi ska välja. Nu ska jag försöka jobba lite. Hoppas att jag kan koncentrera mig på jobbet.

4 kommentarer:

Mamma Vilja sa...

Jag förstår inte den svenska vårdens attityd. På min danska klinik var det helt annorlunda. Där föreslog de rätt bestämt vad vi skulle göra som nästa steg och om det inte passade mig (jag opponerade mig mot att ge mig själv sprutor) så hade de alternativa möjligheter.

Det var heller inga som helst problem med helgdagar. Deras attityd var som så att det är MÄNNISKOR och KROPPAR vi jobbar med, så behöver vi vara här på en söndag eller på julafton eller vilken dag som helst så är vi det.

Det här med att man ska ha en egen cykel mellan Pergotimecykler undrar jag också över. Jag åt Pergotime i tre cykler innan jag blev gravid. Tre cykler efter varandra. De sista två åt jag t o m dubbel dos Pergotime.

Under min tid på den danska kliniken UPPMUNTRADES jag att kontakta dem närhelst jag hade en fundering eller var orolig för något. Om läkaren inte hade tid att svara när jag ringde eller sjuksköterskan inte kunde ge mig besked så ringde läkaren upp och pratade med mig. Inga snabba samtal utan djuplodande och utömmande. Det var otroligt skönt.

Nu när jag är gravid är jag välkommen att kontakta dem när helst jag vill och om jag har minsta fundering. OCH jag är välkommen på ultraljud, utan att det kostar mig extra när helst jag så önskar också.

Det är så att jag önskar att jag kunde följa med eller själv kom i kontakt med den svenska vården när det gäller de här frågorna, för jag skulle verkligen vilja ifrågasätta. Jag har läst och hört så många historier som bara gör mig arg och irriterad. Önskar att alla hade råd att åka till Danmark och få hjälp.

Vad ni än beslutar er för så kommer det att vara rätt. Finns det ingen alternativ läkare ni kan rådfråga för att få ytterligare hjälp i beslutsprocessen?

Kram

Pi sa...

Svårt det där, jättesvårt. Jag kan i alla fall berätta att jag har en vän som blivit gravid två gånger under två år och fått relativt tidiga missfall båda gångerna. De skulle börja med IVF nu. I höstas började hon i väntan på IVF med Pergotime och nu i nyår testade de positivit och var precis på KUB-besök och allt såg bra ut. Så, visst kan det lyckas med Pergotime!

Efter att själv ha gått igenom fem fullbehandlingar av IVF och några FET så skulle jag nog testa Pergotime några gånger först om jag var du (fast nu är ju inte jag du :-). Om inte annat så för kostnadens skull. För en del är det också rätt påfrestande med IVF, även om de flesta nog håller med om att det är mer påfrestande att vara barnlös. OM det går att göra utan IVF så är det ändå att föredra av många skäl. Och hata mig inte för att jag säger det, men du ligger ändå fortfarande rätt bra till åldersmässigt, så IVF kommer du att hinna med även om ni börjar till hösten. Ja, som sagt, jag ska ju inte säga något alls egentligen, jag som inte lyckats med någon metod "what so ever".

Vill bara säga att jag förstår ditt dilemma och avundas inte din "valsituation". När det gäller barn så är det lätt för andra att säga "du har tiden för dig" eller "snart nog så händer det". Men, som barnlös är ändå känslan att man inte ALLS har någon tid, för längtan och väntan när man klassas som barnlös har redan då blivit för lång! Så, ta min kommentar för vad det är, ett neutralt råd med mycket medkänsla och med STOR förståelse för dina kval.

Anonym sa...

vilket svårt val! Det jag blir mest arg på är: Varför har ni inte fått prova Pergotime i väntan på IVF!!!!
Förstår att det känns jobbigt och behöva vänta till hösten med IVF, nu när du var beredd på att sätta igång. Men samtidigt kan det ju vara skönt att slippa IVF-processen med alla sprutor om du lyckas med Pergotime. Gav Läkaren er stora chanser att lyckas med Pergotime? Ni är väl oförklarligt barnlösa, så jag gissar att du har en bra fungerande ägglossning, men Pergotime gör väl ägglossningen kraftigare. Lycka till med ditt val! Jag vet inte heller vad jag skulle valt i din situation!

Annica sa...

Jag fick aldrig välja utan jag fick äta Pergo direkt och det fungerade på andra försöket.Just nu måste jag ge kroppen en chans men jag väntar tills jag kan få hjälp igen och få äta Pergo.
Gör det som känns rätt men rent spontant känns det ju som att skulle det fungera med pergo är det ju den enklaste vägen men vem har sagt att livet ska vara enkelt..Lycka till..Kram